VIBE (2016-2017)
------------------------------------------------------------------------------------
PROCÉS DE TREBALL
Treballem la nomenclatura bàsica per definir una imatge (tipologia de pla, angles de càmera i moviment de càmera)
Realització d'una breu pràctica de rodatge.
Fases de pre-producció, producció i post-producció d'un metratge.
PRE-PROD.
- Elecció del tema
- Escriptura de guió i banda sonora
PROD.
- Pla de rodatge i desglòs de material
- Localitzar
- Càsting de personatges
- Rodatge
POST-PROD.
- Edició
- Estrena, difussió i distribución
---------------------------------------------------------------
Veiem com narrar una conversa a través del pla-contrapla.
Analitzem com aconseguir una estètica més cinematogràfica a través de la profunditat de camp i del format 2,35:1 (Cinemascope)
Treballem l'estructura narrativa clàssica (3 actes: Introducció, nos i desenllaç) a través del curtmetratge Transit.
- Les imatges inicials.
- La presentació de personatges, espais i la situació argumental.
- La importancia d'empatitzar amb el personatge
- L'incident inductor
- El conflicte
- El clímax
- La ressolució del conflicte.
---------------------------------------------------------------
Veiem com narrar una conversa a través del pla-contrapla.
Analitzem com aconseguir una estètica més cinematogràfica a través de la profunditat de camp i del format 2,35:1 (Cinemascope)
Treballem l'estructura narrativa clàssica (3 actes: Introducció, nos i desenllaç) a través del curtmetratge Transit.
- Les imatges inicials.
- La presentació de personatges, espais i la situació argumental.
- La importancia d'empatitzar amb el personatge
- L'incident inductor
- El conflicte
- El clímax
- La ressolució del conflicte.
---------------------------------------------------------
PLUJA D'IDEES
Vida de carrer (5 vots)
Festa, ressaca (0 vots)
Traficants de droga (1 vot)
Droga (conseqüències) (0 vots)
Reinserció social (centre de menors) (6 vots)
Lesions i efecte emocional (ressiliència i superació personal) (5 vots)
Ruptures amoroses (Dol) (1 vot)
Soledat / Un dia a la vida d'un adolescent /
Diversitat / Popularitat / Inclusió (13 vots)
Diversitat / Popularitat / Inclusió (13 vots)
Sexualitat (0 vots)
Relació familiar / Divorci (6 vots)
Relació alumne profe (0 vots)
Amistats tòxiques (4 vots)
Relacions entre adolescents (0 vots)
Convivència intergeneracional (gent gran-joves) (0 vots)
Malalties de transmissió sexual (0 vots)
Agressió sexual (0 vots)
Xarxes socials (5 vots)
Popularitat (Grups socials) (7 vots)
Embaràs a l’adolescència (0 vots)
Masclisme, Feminisme (0 vots)
Racisme (0 vots)
Anorèxia, obesitat (4 vots)
--------------------------------------------------------------------
Visionat Espisodi 1 d'Atípico.
- Us de la veu en off.
- Presentar un personatge
- Empatitzar amb un personatge
- La pregunta que respón la imatge
Metàfores cine: aigua (purificació), foc (ràbia), mirall (dubte, dualitat) i del revés (malestar).
- Us de la veu en off.
- Presentar un personatge
- Empatitzar amb un personatge
- La pregunta que respón la imatge
Metàfores cine: aigua (purificació), foc (ràbia), mirall (dubte, dualitat) i del revés (malestar).
------------------------------------------------------------------------
L'únic fracàs seria no intentar-ho!
Com veus el món?
El que hi ha fora és projecció del que sóc, la mirada que projecto.
Control o gestió / Descontrol o congestió / Mocar-se = expressar
Control o gestió / Descontrol o congestió / Mocar-se = expressar
Estratègies de control emocional:
La motxilla (acomulo)
La caputxa (m'amago, no noto ni allò desagradable ni allò agradable)
El punt: Que veieu? L'atenció sobre un punt ens fa perdre la perspectiva sobre el conflicte.
La motxilla (acomulo)
La caputxa (m'amago, no noto ni allò desagradable ni allò agradable)
El punt: Que veieu? L'atenció sobre un punt ens fa perdre la perspectiva sobre el conflicte.
Soroll (atenció externa) / Silenci (atenció interna)
Moment de benestar / Moment de malestar / He provocat malestar? / He provocat benestar / M'han provocat malestar? / M'han provocat benestar?
Què és un prejudici? Jutgar abans de conèixer
D'on parteix? Por, desconeixement, diferència.
A on pot desenvocar? Odi i assetjament
Solució: Coneixement
CONCLUSIÓ:
1- Conciència emocional: Comprenc que darrera de cada acció hi ha una emoció. Previa pero també posterior a l'acció.
2- Elección personal: El benestar s'ha d'escollir.
3- Responsabilitat individual: Tot allò que faig té una implicació en el meu entorn. En la gent que m'envolta.
------------------------------------------------------------------------------------
Expliquem com seqüenciar i escriure un guió.
Espai, acció i diàlegs.
Fem una redacció individual o per grups sobre un personaje "alterego" de nosaltres mateixos (mig ficció, mig real - SINCERITAT) que expressi els dubtes, els neguits, les por, il·lusions, situacions, relacions personals, diàlegs... a través d'un dia. Des de que obre els ulls pel matí fins que els tanca per la nit.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Un 2% de la població te altas capacitats intel.lectuals.
"Potser que deixi d'intentar ser igual a la resta i em comenci a estimar a mi mateix i acceptar com sóc."
"El problema sóc jo? És el fet de ser com sóc? O és de la resta?"
"Suposo que alguna gent necessita repudiar allò que és diferent per sentir-se pertanyer igual als altres. Per formar part d'un nosaltres."
Construim la identitat en base a la diferència, en base a una alteritat que sovint es presenta com l'enemic"
"Jo mai sóc part de cap nosaltres. Jo sempre sóc només jo... Sol."
Una societat que acostuma a premiar la igualtat i menystenir la diferència.
Els estereotips. Els discursos mediàtics (el cine, la tele, la literatura...) formen falsos mites sobre els superdotats. Idees falses del que són. Els descriu sovint com a científics antisocials i amb problemes. El que s'espera de mi. Els prejudicis.
Para él, el CI es solo un número, sin más importancia en su vida que su altura o su peso. "Alguna vez he tenido una mala primera impresión al decírselo a un amigo. Un día estábamos jugando al ajedrez y dijo que tenía que ganarme porque así vencería a un superdotado. Me hizo sentir mal. Yo no quería competir, solo pasármelo bien como habíamos hecho siempre".
Què significa ser intel.ligent?
Es pot medir? De debò?
"Siempre había tenido problemas con los compañeros. Cuando cambié de trabajo, me dije que iba a poner todo de mi parte y me volvió a ocurrir lo mismo. Empecé a sentirme culpable porque veía a todo el mundo diferente a mí.
Temes: el sentiment de culpa i la enveja.
"Mi hija no quería jugar con ella porque creía que se iba a aburrir o que iba a parecer tonta."
"Siempre nos comparan con Einstein, pero realmente a él nunca le hicieron una prueba de cociente"
"Parece que si eres superdotado tienes que inventar algo revolucionario que cambie el mundo".
La hipersensibilidad hace que los superdotados tengan un alto sentido de la justicia: "Yo, con 15 años, me veía como un caballero medieval, con unos valores que no encajaban con los demás niños de esa edad, que en ese momento pensaban en salir y emborracharse".
La baixa inhibició latent és la incapacitat de seleccionar i filtrar els estímuls. Tot es perceb per igual. El espais amb molts estimuls visuals o sonors soroll molesten.
Auriculars atenuadors.
Prefereix espais més tranquils? La biblio? Li desagraden les activitats que fan d'altres joves?
---------------------------------------------------------------------------
Tenim clara l'estructura narrativa (un dia a la vida d'un adolescent) i també comencem a tenir definit un personatge i la seva problemàtica (1r ACTE: definició del personatge i situació argumental).
Ara ens falta trobar un conflicte (l'incident inductor: que el convidin a una festa, que vulgui trobar novia...) alguna cosa a superar. Alguna cosa que li costi molt i que impliqui una superació personal i un creixement o evolució del personatge.
També un punt de canvi o gir argumental (una conversa, alguna cosa que passi, un clic...) que l'impulsi a enfrontar-se amb les seves por.
Després d'aquest punt de canvi (d'aquest clic) proposo una cançó que pot expresar l'estat emocional del personatge a l'afrontar les seves pors.
-----------------------------------------------------------------------------------------
LOCALITZACIONS
LOCALITZACIONS
Tenim localización per filmar la festa però s'ha d'encarregar algú de parlar ells per demanar-la, controlar el tema dels canons de colors i preparar la decoració.
Les altres localitzacions són:
- BOTIGA
- CASA
- INSTITUT
També realitzarem el càsting de personatges un cop acabat el guió.
--------------------------------------------------------------------------------------------
VIBES
SEQÜÈNCIA 1 - FESTA - INTERIOR / NIT
Sona una música.
A càmera lenta.
Veiem una festa.
Apareixen els crèdits.
Gent ballant.
Rient.
Brindant i bebent (amb gots de plastic i Fanta).
Un grup es fa una "selfie".
El GERARD està palplantat enmig de la festa.
Vesteix diferent de la resta: arreglat i repentinat.
Amb camisa blanca, armilla i "pajarita"? (Marta i Eli)
Al seu voltant tothom balla. Passa gent per davant seu.
Rient.
Brindant i bebent (amb gots de plastic i Fanta).
Un grup es fa una "selfie".
El GERARD està palplantat enmig de la festa.
Vesteix diferent de la resta: arreglat i repentinat.
Amb camisa blanca, armilla i "pajarita"? (Marta i Eli)
Al seu voltant tothom balla. Passa gent per davant seu.
Sembla com si s'hagés pixat a sobre.
Riuen d'ell.
Sona un despertador. Cada vegada més fort.
Tall sec.
Tall sec.
SEQÜÈNCIA 2 - HABITACIÓ - INTERIOR / DIA
El GERARD obre els ulls. Espantat. Respiració profunda. (PD)
Mira al voltant. Està estirat al llit.
Es tranquilitza, s'incorpora i mira el despertador.
Són les 7:00h. L'apaga.
Finalment, s'aixeca del llit i queda assegut.
Coloca una figureta de col·lecció POP (Pol o Eneko).
GERARD: "Bon dia chewy."
GERARD: "Bon dia Gerard."
GERARD: "Bon dia Gerard."
(posant la veu del personatge)
S'aixeca del llit i surt de pla.
SEQÜÈNCIA 3 - CASA - INTERIOR / DIA
Plans detalls i primers plans. Ràpids.
Es vesteix.
Pasta de dents al respall.
Es renta les dents.
Es renta la cara.
Es pentina.
Es vesteix.
Pasta de dents al respall.
Es renta les dents.
Es renta la cara.
Es pentina.
GERARD(en off): "La gent pensa que sóc un tio "raro",
diferent, especial o fins i tot anormal.
Els meus pares sempre em diuen que no,
però jo sé que no sóc igual que els altres.
(Pausa)
M'agraden les matemàtiques, l'ordre
i sobretot m’agrada ser puntual
i sobretot m’agrada ser puntual
i tenir-ho tot controlat i organitzat.
No m’agrada gens improvitzar o les situations que
surten de la rutina i no puc controlar."
SEQÜÈNCIA 4 - CUINA - INTERIOR / DIA
SEQÜÈNCIA 4 - CUINA - INTERIOR / DIA
Arriba a la cuina. Va amb pijama.
La germana està fent-se unes torrades.
GERARD: "Bon dia!"
GERMANA: "Bon dia!"
GERMANA: "Bon dia!"
Quan ell s'hi acosta la germana li treu les ulleres.
Ell ho veu tot borros.
La image es congela.
Ell ho veu tot borros.
GERARD: "Torna'm les ulleres, va!"
La image es congela.
GERARD (en off): "Aquesta és la mega germana, la Maria.
Té un novio que em cau fatal i que juga a futbol.
Normalment la odio perquè sempre m'està molestant i picant.
Però suposo que tenir una germana
gran tampoc està malament del tot.
gran tampoc està malament del tot.
A la nostra manera ens estimem i avegades també
li puc explicar el que em passa."
La imatge es descongela.
El Gerard recupera les seves ulleres.
El Gerard recupera les seves ulleres.
GERARD: "Deixa'm! Ets patètica!"
GERMANA: "I tu ets ...???"
GERARD: "Adèu! Va, me'n vaig a l'insti."
Surt de casa.
SEQÜÈNCIA 5 - PORTA DE CASA I CARRER - EXTERIOR / DIA
Surt de casa. Es posa els cascs i la caputxa.
Comença a sonar una música.
Escolta una banda sonora d'alguna peli congeda.
Arriba a l'institut.
Comença a sonar una música.
Escolta una banda sonora d'alguna peli congeda.
Arriba a l'institut.
SEQÜÈNCIA 6 - PASSADÍS INSTITUT - INTERIOR / DIA
La música segueix sonant.
A càmare lenta.
La gent camina pels passadissos de l'institut.
Primer pla d'ell avançant. Amb la caputxa i els auriculars.
Alguns alumnes xerren recolzats a la paret.
A càmare lenta.
La gent camina pels passadissos de l'institut.
Primer pla d'ell avançant. Amb la caputxa i els auriculars.
Alguns alumnes xerren recolzats a la paret.
GERARD (en off): "No m'agrada l'institut.
Suposo que no sóc el que es diu una persona popular.
Es el pitjor lloc del univers, un infern. Tot i que m’agrada estudiar i sóc treballador, els alumnes de l’institut són uns pesats, immadurs, gamberros i assetjadors.
Suposo que no sóc el que es diu una persona popular.
Es el pitjor lloc del univers, un infern. Tot i que m’agrada estudiar i sóc treballador, els alumnes de l’institut són uns pesats, immadurs, gamberros i assetjadors.
SEQÜÈNCIA 7 - AULA - INTERIOR / DIA
El GERARD ordena el material escrupulosament sobre la taula.
De sobte, algú li llença un paper.
L'obre. Es un dibuix d'ell pixat. "T'apuntes aquesta nit a la festa? Però s'ha de venir pixat de casa, eh!"
Estripa el paper amb ràbia.
Des de lluny, un grupet es riu d'ell.
SEQÜÈNCIA 8 - PASSADÍS INSTITUT - INTERIOR / DIA
El GERARD guarda alguna cosa a la guixeta.
Tanca la porta i darrera està la seva AMIGA.
XUDI: "Hola! Ja ho saps, no?"
GERARD: "Sí! M'han fet un dibuix preciós...
(amb ironia)
No hi penso anar XUDI."
(amb ironia)
No hi penso anar XUDI."
CLAUDIA: "I que faràs? Et quedaràs a casa?"
GERARD: "No hi puc anar! No recordes que
va passar l'última vegada?
Flash somni.
CLAUDIA: "És clar que m'enrecordo però que faràs?
Deixaràs que se surtin amb la seva?
Tens el mateix dret que tothom a anar-hi, no?!"
Tens el mateix dret que tothom a anar-hi, no?!"
GERARD: "Jo que sé..."
XUDI: "Però no pots anar així.
CLAUDIA: Va, quedem aquesta tarda i anem al centre, vale?"
(El mira d’adalt a baix)
Has d’anar com una persona "normal".
GERARD: Que li passa a la meva roba?
(Es mira asi mateix)
XUDI: "Es que sembles un "friki".
(silenci incomode)
CLAUDIA: Va, quedem aquesta tarda i anem al centre, vale?"
GERARD: "Ehhh..."
XUDI: "Doncs ja esta decidit."
Marxen els tres junts.
Pausa.
Pausa.
SEQÜÈNCIA 9 - BOTIGA - INTERIOR / DIA
El GERARD i les amigues entren a la botiga. Sona una música de fons.
El GERARD vol sortir i l'amiga l'agaça pel braç.
XUDI: "Va, Gerard! No n'hi ha per tant!
Vols anar a la festa, o no?"
Surten de pla.
Es veu la cortina del provador i va sortint amb diferents robes.
L'amiga va fent cares d'aprobació o no. Rigen.
Finalment surt amb un vestiuari que els sembla bé a les amigues.
Una d'elles li treu les ulleres.
El Gerard es mira al mirall.
SEQÜÈNCIA 10 - CASA - INTERIOR / NIT
Pausa.
El Gerard s’està mirant al mirall amb la roba que s’ha comprat.
La seva germana entra a l’habitació i es riu d ell.
GERMANA: “On vas així? Sembles... no ho sé.
No sembles tu."
No sembles tu."
GERARD: "No puc! No hi aniré!"
GERMANA: "Per què?"
GERARD: "Per què?
GERMANA: "Per què?"
GERARD: "Per què?
Per què tothom rigui de mi?
A més, no estic còmode així!"
(Mirant-se la roba)
GERMANA: "Doncs et treus aquesta roba
i et poses la que t’agrada.
Que mes dóna el que diguin els altres?”
GERARD: "Tu no ho entens."
GERMANA: "Clar que ho entenc, el que no entenc
es que vulguis ser com els altres quan tu no ets així.
(Pausa.)
No cal que vesteixis com ells, ni tampoc que facis el que fan els altres. Tu tens els teus pròpis gustos, les teves opinions i els teus pensaments.
(Pausa.)
No cal que vesteixis com ells, ni tampoc que facis el que fan els altres. Tu tens els teus pròpis gustos, les teves opinions i els teus pensaments.
Has de ser tu mateix i no com volen els altres."
Sobre el seu primer pla começa a sonar una música.
A càmera lenta.
Es vesteix amb la seva roba. (la que portava a la seq. 1)
Es mira al mirall.
SEQÜÈNCIA 11 - CARRER - EXTERIOR / NIT
Surt de casa i va pel carrer.
Mentre hi va recorda el somni i diverses situacions del curt.
Mentre hi va recorda el somni i diverses situacions del curt.
SEQÜÈNCIA 12 - FESTA - INTERIOR / NIT
Recorre el passadís.
La gent el mira.
Primer pla. Agafa aire davant la porta.
D'esquenes a càmera obre la porta i entra.
Tall a negre sobre ell.
-----------------------------------------
REPARTIMENT:
GERARD: Roc
CLAUDIA: Marta
XUDI: Laura
XUDI: Laura
GERMANA: Júlia M.
ASSETJADORS:
Eneko, Pau, Vera.
ALUMNES PASSADÍS:
Jan, Marc, Júlia S., Maria, Eli i Daniela
Eneko, Pau, Vera.
ALUMNES PASSADÍS:
Jan, Marc, Júlia S., Maria, Eli i Daniela
-----------------------------------------------------
PLA DE RODATGE
Bloc 1:(INSTITUT I veu en off)
Seqüències: 6, 7 i 8
Personatges: Gerard, Claudia, Xudi, alumnes passadís i assetjadors.
Material: Cascs, vestuari friki + ulleres, guixeta, material escolar, motxilles i dibuix.
Dia i lloc: Dimarts 8 de maig de 8h a 10h a l'institut.
Seqüències: 2, 3, 4 i 10
Personatges: Gerard i germana.
Material: Figura POP, despertador, pijama, cascs, motxilla, vestuario friki + ulleres, pasta de dents, raspall i torrades.
Dia i lloc: Dimarts 15 de maig de 8h a 10h a casa de la Laura
Bloc 3:(FESTA)
Seqüències: 1 i 12
Personatges: Gerard i extres.
Material: Decoració, gots de plàstic i Fanta, llum discoteca i vestuario friki + ulleres.
Dia i lloc: Dimarts 22 de maig de 8h a 10h al Casal de cultura
Bloc 4:(BOTIGA I CARRER)
Seqüències: 5, 9 i 11
Personatges: Gerard, Xudi i Claudia.
Material: Cascs, motxilla, vestuari friki + ulleres, vestuaris varis.
Dia i lloc: Divendres 25 de maig de 16h a 17h a la botiga de roba.
-------------------------------------------------
COMISSIONS:
Decoració i material: Maria, Eneko i David
Estilisme i vestuari: Marta i Eli
Making off: Júlia S, Júlia M i Daniela
Estrena: Pol, Pau i Laura
-----------------------------------------------------
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada